Virtuele conferenties zullen blijven

23 november 2020

Waar videoconferenties in eerste instantie een noodoplossing leken, ziet het er nu naar uit dat online samenkomen ook in de toekomst zal blijven gebeuren. Online evenementen vallen namelijk in de smaak bij veel mensen.

Lage drempel

Een online event is laagdrempelig. Het is voor veel mensen makkelijker om een online bijeenkomst bij te wonen dan om hier fysiek naar toe te gaan. Dit speelt in de huidige tijd natuurlijk meer dan ooit. Deze laagdrempeligheid kan ook nadelig werken. Doordat je online gemakkelijk weg kunt klikken en er meer verleidingen in je buurt is, is er een kans dat je sneller afhaakt. Kijkcijfers van meerdere bedrijven die online event organiseren, tonen aan dat dit weinig tot niet het geval is.

Kosten en aanwezigheid

Voor een online evenement heb je geen reistijd. Ook zijn de toegangskaarten gemiddeld 90% goedkoper dan bij een fysiek evenement. Digitale evenementen trekken zo’n 7 keer meer bezoekers dan evenementen op locatie.

Interactie met het publiek

Verder ervaren toeschouwers de interactie met het publiek als positief. Online is dit een grotere uitdaging dan bij fysieke evenementen, maar toch zetten programmamakers zich extra hard in om conferenties beter af te stemmen op hun online publiek. De sessies zijn vaak verkort en bevatten interactieve elementen, zoals polls. De betrokkenheid van aanwezigen is bij sommige evenementen zelfs hoger dan bij de fysieke editie het jaar ervoor.

Online versus fysiek

70% procent van organisatoren van evenementen denkt dat virtuele en fysieke platforms op de lange termijn naast elkaar zullen staan. Ziet u de mogelijkheden al voor het organiseren voor online events? ClickOn adviseert en ondersteunt je graag. Neem vrijblijvend contact op.